Satset «alt» og vant – Akademiet fikk ja til nytt masterprogram

 

Publisert: 20.11.2017 15:15 av Ann-Kristin Johansen-SSAF

Intenst arbeid gjennom flere år har gitt full uttelling for Akademiet. Deres nye master i performance har fått NOKUTs velsignelse.

VELFORTJENT KAKEBIT: Kunstnerisk leder for skuespillerutdanningen professor Karmenlara Ely og tidligere leder, professor Camilla Eeg-Tverbakk  er “hjernene” bak masteren i performance som nå er godkjent av NOKUT. (Foto: Ann-Kristin Johansen/HiØ)

Feiring_NTA

– Dette er så bra jobba, utbrøt en begeistret Anne Berit Løland (administrativ leder ved Akademi for scenekunst red.anm.) da det denne uken ble kjent at de har fått godkjenning fra Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT) på søknaden om et eget masterprogram i performance.

Den rykende ferske masterakkrediteringen er Akademiets andre på fire år. I oktober 2013 fikk de grønt lys for søknaden om oppstart av det som da var det eneste masterprogrammet i scenografi i Skandinavia.

– En masterutdanning vil styrke fagmiljøet, åpne for nye samarbeid med eksterne institusjoner, for eksempel gjennom samarbeid om mastergradsproduksjon, noe som vil styrke og utvikle Akademiet ytterligere, sa Løland den gangen.

En master innenfor performance bidrar nå til å ytterligere styrke Akademiets posisjon – nasjonalt og internasjonalt.

Fra samarbeidsplaner til sololøp

IMG_2751

Etter å ha ventet spent i over et halvt år kom endelig gladmeldingen fra NOKUT. Nyheten utløste en strøm med gratulasjoner fra både studenter og ansatte, men også fra verden utenfor undervisningslokalene på studiested Fredrikstad.

– Det er mange som har bidratt til dette. Det som gjør dette mulig for oss er at vi har en stab med veldig høy kompetanse, sier Løland.

Ifølge henne er tilsvarer den samlede arbeidsinnsatsen med masterprosjektet et helt årsverk. Og selv om ansatte ved Høgskolen i Østfold har bidratt er det to solide fagpersoner ved Akademiet som regnes som pådriverne og nå «grunnleggerne» av performance-programmet. Disse er nåværende kunstnerisk leder for skuespillerutdanningen professor Karmenlara Ely og tidligere leder professor Camilla Eeg-Tverbakk.

– Vi har kjempet hardt for dette. Men det beviser at dersom det er noe du virkelig ønsker å skape en plass for noe så er det mulig å få til, konstaterer Ely.

Planen om et eget masterprogram i performance strekker seg helt tilbake til 2008 og var da i utgangspunktet tuftet på ideen om et samarbeidsprosjekt med andre utdanningsinstitusjoner. Et samarbeid viste seg imidlertid å være så komplisert og tidkrevende at de sentrale drivkreftene ved Akademi for scenekunst til slutt valgte å skru opp tempoet i prosessen og kjøre et sololøp. Med godkjenningen i boks angrer de ikke på det valget.

– Det føles veldig bra nå som vi er i mål at det er vi alene som står for dette programmet og at det er vi selv kan ta avgjørelsene videre, sier Eeg-Tverbakk.

Vil utfordre kunstneren

Masterprogrammet fokuserer på en bred forståelsen av hva performance er. Totalt seks studenter skal tas opp i det første kullet. Studieprogrammet blir et fulltidsstudium som går over to år og gir 120 studiepoeng. All undervisning vil foregå på engelsk. Høgskolestyret vil i sitt møte i slutten av november ta stilling til når det blir oppstart for det nye masterprogrammet.

Akademiet tilbyr i dag et bachelorprogram i skuespill, men masterprogrammet som nå er på trappene er ikke utelukkende rettet mot skuespillere.

– De som søker kan komme fra en hvilken som helst kunstnerisk sjanger. Det kan være for eksempel både regissører, billedkunstnere, koreografer eller fotografer, forklarer Eeg-Tverbakk.

Felles for alle er at de gjennom masterprogrammet må ønske å undersøke egen kunstnerisk praksis og hvilken funksjon denne praksisen kan ha i samtiden og i møtet med et publikum. Sentrale begreper er dramaturgi, komposisjon og materialitet.

– Søkere må kunne argumentere for hvordan de ser sin egen kunstform som performance og forstå sitt eget kunstnerskap i et liveaspekt, sier Eeg-Tverbakk.

Det etiske aspektet vil også stå sentralt og målet er å øke bevisstheten knyttet til eget kunstnerisk virke både i forhold til bruk av rom og sted, materialbruk og selve møtet med publikum.

Søkere til dette programmet skal søke med et spørsmål knyttet til sin egen praksis. Disse vil danne utgangspunktet for masterprosjektet som skal videreutvikles over to år og som til slutt skal resultere i en performance.
Har du spørsmål knyttet til masterprogrammet så kontakt oss gjerne på scenekunst@hiof.no eller studier-fred@hiof.no

 

Image

Håøya workshop – edition 2017

Akademi for scenekunst, Høgskolen i Østfold under ledelse av professor Serge von Arx og B. Kjartan Fønstelien har de siste tre årene arrangert en to ukers workshop for egne og studenter fra andre undervisningsinstitusjoner på HÅØYA (bilde). Vi har tatt for oss 3 sentrale historier knyttet til øya. Senkningen av krysseren Blücher i april 1940, Håøen Sprængstoffabrikk som baserte produksjonen på kvinnelige sexarbeidere på tvangsarbeid i perioden 1915 til 1918 og henrettelsen av seks norske motstandsmenn på øya i november 1941. Alle historier om mennesker som av forskjellige årsaker ikke er blitt en del av den «store» historien om Norge, mennesker som er ekskludert fra våre «nasjonale mytologier». Resultatene av workshop, tidligere års arbeid og Høgskolens ambisjoner med prosjektet har vart presentert 14. September 2017.

21740166_1663610963712734_5587157629134783521_n21731049_1663588213715009_187845829384136307_n21742868_1663610850379412_4684191048344127564_n21730918_1663586523715178_4876469223280478648_n21731126_1663586693715161_4120069521178398604_n21761797_1663586440381853_4606025864008146400_nTwelve incredible days with outstanding students from University of Art Zürich, Utrecht and University College of Østfold at Håøya making hidden history visible with scenography and art!!! Thanks to Julia SkofLotti OekenFlorian Lampert, Kristian Klickstein, Sasha Davydova, Sabine Harbeke, Isa DijkstraSofia LovisaMiriam Myrthel PedersenAndrea Madsen LindenegCes KunstTova SolJay Fiskerstrand, Ragni Halle, Gregers Andreas Kroksleiven-HansenLivia Hiselius, Nina Tind Jensen, Jakob Schnack KrogDuduzile Ginger MathonsiEline Waldeland, Felicia Chin-Maleski, Sara Brown, Nanna Michelle Brinkmann, Serge von Arx (Svarx Mishima), Christian SørhaugInga AleknaviciuteMari Lassen-Bergsten Kamsvaag, Sierra Casady, Phillip Schulte. Also a very special thank to Rune Svensson at Oslofjorden Friluftsråd helping us out and Helge Haugen giving us goat milk, Tone Marthinsen Almehagen and Tore Felin for sheep meat and wool. And special to Janne Wilberg visiting and inspiring us every year! And to the visitors from The German Embassy, Directorate for Cultural Heritage Norway, Akershus county council, University College of Østfold and Dagsavisen on the “Vernissage”: Frauke Silberberg, Åse BitustølVibeke Limi, Christian Hinze Holm, Anne TraaholtAnne Berit LølandKarmenlara Ely, Pea Hov, Karen Kipphoff, Camilla Eeg-Tverbakk, Patricia Canellis (Blind Spot), Sissel Hoffengh, tore Petter Engen, Sidsel Graffer and Tove Strand.21751911_10214541794367400_2831404699035422538_n21557732_10214541787487228_6366896369132551695_n21761653_10214541786447202_931158702587127646_n21752354_10214541786407201_6069981132557639017_n21743364_10214541789207271_7021546899451403417_n21463175_10214541791167320_3861889469417457878_n21742817_10214541787407226_9080129462641982601_n21740389_10214541787087218_6311681392525186571_n21462728_10214541786687208_3524121829543631118_n21462938_10214541794327399_5010665181565995461_n21751836_10214541786607206_3342073501402560056_n

Image

NordART Study Day: ‘Music and Ethics with Dr. Nanette Nielsen’, featuring KUST candidates

10:00 – 13:00 on 21 September 2017, in the Auditorium, Norwegian Academy of Music, Oslo

The Norwegian Academy of Music and the Arne Nordheim Centre for Artistic Research invite colleagues from both inside and outside the Academy to attend this Study Day, which will explore aspects of ethics both from a theoretical standpoint, and from within KUST projects that are currently under development.

Nanette Nielsen works on music and philosophy, especially ethics and aesthetics in twentieth-century music, and on opera and music criticism in the Weimar republic. Other interests include film music, popular music, melodrama, and music in Scandinavia. Nanette Nielsen’s publications include the article ‘Ernst Krenek’s “problem of freedom” in Jonny spielt auf‘ (Twentieth-Century Music, 2013), the co-authored book Music and Ethics (with Marcel Cobussen, 2012), and a co-edited special Opera Quarterly issue on ‘Opera and Philosophy’ (with Tomas McAuley, 2014). Forthcoming publications include the Oxford Handbook of Western Music and Philosophy (under contract), co-edited with Jerrold Levinson and Tomas McAuley.

Her monograph Paul Bekker’s Musical Ethics will emerge with Routledge in October.

We are particularly glad to invite our institutional colleagues from other arts institutes in Norway, and those associated with the Norwegian Artistic Research Programme.

The Study Day plan is as follows:

10:00-10:05 Darla Crispin opens the Seminar

10:05-11:00 Nanette Nielsen speaks on ‘Music and Ethics’

11:00-12:00 Christian Kjos presents his project: ‘Releasing the Loudie’ https://nmh.no/forskning/prosjekter#!count=&start=&subject=&person=Kjos,+Christian&center=&type=&project=&search=

30 minutes presentation, 15-20 minutes response from Dr. Nielsen and 15 minutes questions from the audience

12:00-13:00 Erik Dæhlin presents his project: ‘Shared Space – towards a relational, procedural and intermedial compositional practice’ https://nmh.no/en/research/projects/shared-space

30 minutes presentation, 15-20 minutes response from Dr. Nielsen and 15 minutes questions from the audience

13:00 Closing words and Lunch

Admission is free of charge, but to enable us to properly cater the lunch, please notify us of your intention to attend by 19th September 2017.

We look forward to seeing you at NMH!

Darla Crispin

Viserektor for forskning- og kunstnerisk utviklingsarbeid

Direktør for Arne Nordheim-senteret (NordART)

Norges musikkhøgskole

Image

New NTA production soon on stage

We at NTA are excited to share this new work developed by and realized with our third-year BA students in acting and scenography, under the direction of Bianca Casady. The interdependency and equal value of all the elements of performance convey the spirit of the curriculum at NTA and our students‘ continual questioning of hierarchies in a performative work. Ms. Casady is well known for her musical explorations and statements in the band CocoRosie, which she created together with her sister Sierra. Bianca Casady as much creates visual worlds in direct connection to her music, be it video clips, photography, paintings, collages, poems or books. This is the second production Bianca Casady is doing at NTA after the BA graduation production “Mother Hunting”, shown at Nationaltheatre Oslo in 2015. Ms. Casady creates this work with our students, based on yet unpublished music and other material, to form a theatre piece combining music, scenography, staging, text, light, costumes, instruments and video. Actors and scenographers work outside and across their disciplines as they each bring in their very distinct artistic personalities and qualities, blending those into a complex multi-sensory unity. Together with the students Bianca Casady also develops a book in dialogue with the stage work.

This work represents a crucial aspect of artistic research as we understand it at the Academy. Within a precisely set frame, the students develop under the auspices of and together with Bianca Casady new methodologies, derived from collaborative material and sensory practices. This research examines the idea of the ensemble and pushes its boundaries

Short biography of Bianca Casady:

Bianca Casady (born 1982 Hilo, Hawaii) lives in Texas and Southern France, both rural landscapes from which she draws inspiration for her work which often starts in the form of photography, video and poetry. All of which is a kind of character driven narrative exploration which is most fully realized in theatrical form. This upcoming production at NTA will be her third play. Equally prone to expressing herself in music, poetry, fashion, drawings, and sculpture, Bianca is a holistic artist. She has exhibited internationally and more recently composed the music for three productions with director Robert Wilson with her sister and musical partner as the duo CocoRosie.

Scisors and Tape

Image

 Sound-space & audial experience

Workshop with TOLGA BALCI (MA students with the BA students)

Screen Shot 2017-09-11 at 14.37.20
During this semester we have given the task to the Master students to work on a concept and give a workshop (3-4 days) to the BA students. It was the first time we have organised this and we must admit it was a thrill and a very interesting process.
One of the workshops was organised by Tolga Balci. He gave the BA students a workshop on sound-space & audial experience.  This is what Tolga writes in a short report sent earlier today:
During my workshop with MA we worked  with sound-space & audial experience. We read theories about different listening methods, we focused on reduced listening, we made our own scores and made a piece from the result and executed it in public space. While doing these practices we learned, technical equipment and software.
At the end of the workshop, we showed two works.
One is on listening: from hearing to lingual then performing with vocal and replaying it in site specific location.
I attached the score sheet which is registered by certain form of listening.
We replayed with hidden speakers in site where we had our listening experience in advance.
Other work is dealing with cueing, dramaturgy of sound while acting in public space.
We performed in one of the ferry that goes in between Gamlebyen to Gressvik.
We composed 6 different act & sound relations in public space in the form of invisible theater.
The score sheet : NOTATION NTA MA workshop[1]
Participants:
Maria, Gregers, Karoline, Linn (exchange student from Danmark), Marie (exchange student from Austria)
Image

En spennende forelesningsrekke i høst

Nok en gang setter Akademi for scenekunst opp en spennende forelesningsrekke på noen utvalgte tirsdagskvelder utover høsten. Forelesningene er obligatoriske for Akademiets studenter, men er i tillegg åpne for publikum. Alle foregår på engelsk.

– Målgruppen er kunststudenter fra alle disipliner, og andre profesjonelle som er aktive i kunstfeltet, forteller professor i dramaturgi og performance Camilla Eeg-Tverbakk.

I samarbeid med professor og kunstnerisk leder for skuespillerprogrammet ved Akademi for scenekunst, Karmenlara Ely har hun kuratert høstens forelesningsrekke som har fått tittelen “Alternative art-futures”.

Opptatt av etikk og identitet

Akademiet har også tidligere praktisert åpne dører til noen utvalgte kveldsforelesninger og flere eksterne har vist interesse for tilbudet. Forelesningsrekken har et tematisk fokus

Hvilke temaer setter dere fokus på i de åpne forelesningene?
Vi kan for eksempel fokusere på hvordan avant-garde kan forstås i forhold til dagens kunstpraksis, de politiske aspekter ved å iscenesette ulike former for dramatikk, eller å presentere kunstpraksiser som utfordrer normative tradisjoner og metoder for kunstproduksjon, sier Eeg-Tverbakk og legger til:
– Overordnet er vi opptatt av temaer som etikk, dramaturgi, identitet, og materialitet.

Gjesteforeleserne er aktive kunstnere og teoretikere fra det internasjonale kunstfeltet som er spesielt relevante i forhold til tematikken. Enkelte ganger inngår forelesningen som en del av en workshop ved Akademiet.

Hvorfor har Akademiet valgt å holde disse åpne forelesningene, hva er hensikten?

– Vi ønsker å tilby studenter og andre innblikk i hvordan ulike kunstnere og teoretikere problematiserer sin praksis i forhold til historiske, estetiske og aktuelle tendenser i kunstfeltet og i samfunnet. Våre foredragsrekker åpner et rom for dialog om et valgt tema over tid, og setter samtidig det valgte tema på dagsorden, forteller Eeg-Tverbakk.

Tidligere NTA-student åpner høsten

Første kunstner ut er tidligere student ved Akademi for scenekunst, Juli Apponen som  foreleser den 3. oktober med tittelen “Autobiographies and the self as subject material – methods, forms and ethics”.

I høstprogrammet presenteres Apponen som  “an artist originally from Finland, but mostly based in Sweden since 15 years. She works and tours internationally in different forms and collaborations as director, choreographer and performer. Her own work has been mainly evolving around a research in autobiographical solos in different ways. Juli’s work has been presented in venues as MDT Stockholm, Atalante Gothenburg, Dansstationen Malmö, Dansehallerne Copenhagen among others”.

Om selve forelesningen står det:
Juli Apponen will present her work, artistic practice and concerns, mainly through talking about three of her recent performances. As the author and performer of a lecture performance, Life is hard and then you die – part 3, as performer and co-choreographer of a solo choreography in collaboration with Jon R. Skulberg, Everything Remains and most recently directing the autobiography of the dancer Sindri Runudde: Blind Boi Diaries.

Three distinctively different performances, all based in the autobiographical. In these case studies body, identity, transformation, functionality and trauma have been questioned and dissected in different ways. Apponen stiller blant annet spørsmålene: What are the implications of using yourself and your life as material? What does it mean to direct someone else autobiography? How is it to expose yourself and your story in front of an audience and what can we learn through it about ethics in performance?

Forteller om egen kunstnerisk praksis

Apponen etterfølges av Nadia Beugré and Boris Hennion den 10. Oktober med forelesningen “Practice and work”.

Screen Shot 2017-09-11 at 21.36.06

Nadia Beugré studied dance at the Dante Théâtre, where she explored traditional Ivorian dances. She then worked with Seydo Boro and Dorothée Munyaneza, and created her own shows. In 1997, she accompanied Béatrice Kombé in the creation of the Tché-Tché company, where she met Nina Kipré, a dancer and choreographer, and the director of the DanceRaum festival, who as a child learnt traditional dances and began her career with the Djolem Artistic Ensemble and the Lakimado company.

Boris Hennion er fransk danser, koreograf og dramaturg.

Tirsdag 31. oktober foreleser Una Chaudhuri, professor I engelsk, drama og miljøstudier ved New York University.  “Chaudhuri is a pioneer in the field of “eco-theatre”— plays and performances that engage with the subjects of ecology and environment—and helped to launch that field when she guest-edited a special issue of Yale’s Theater journal in 1994”. Chaudhuri was also among the first scholars of drama and theatre to engage with another rapidly expanding new inter-disciplinary field, Animal Studies, and guested-edited a special issue of TDR: The Journal of Performance Studies, on “Animals and Performance”, heter det i programmet.

Om temaet står det følgende:
Una Chaudhuri will discuss her collaborative projects Dear Climate and Climate Lens which seek expansive, non-defensive, and “dis-anthropocentric” theatrical perspectives on the Anthropocene, the present time of geo-physical and political chaos.  Both projects generate artistic events and discourses in support of an “affirmative biopolitics,” in which biographical and sociological accounts of human life are re-framed within biological and geological understandings of “creaturely life.”

Chaudhuri har blant annet gitt ut bøkene  Animal Acts: Performing Species Today (co-edited with Holly Hughes), The Ecocide Project: Research Theatre and Climate Change (co-authored with Shonni Enelow) og The Stage Lives of Animals: Zooësis and Performance.

Kunstnerisk leder for Carte Blanche

Høstens nest siste forelesning av en internasjonal kunstner finner sted 7. November. Da gjester Hooman Sharifi Akademi for scenekunst med forelesningen “Politics of collaboration”. Sharifi er norsk med iranske røtter og er koreograf og kunstnerisk leder for Carte Blanche contemporary dance company.

I høstprogrammet heter det blant annet:
In Carte Blanche’s latest performance While they are floating, choreographer and artistic director tar Hooman Sharifi deals with the refugee crisis in an artistic form. He will speak about the artistic process and the work of embodying the stories of refugees.

Sharifi stiller spørsmålene:
How do you approach, artistically, a thematic that constantly figurate in the media? How to make a performance from such a deep and broad issue as the refugee crisis? What is its physical expression, and how do you approach another person’s reality in order then to translate it to an audience?

Det er den Sheffield-baserte artisten Cathy Naden som setter punctum for høstens spennende forelesningsrekke.  Den 28. November foreleser hun om sitt eget kunstneriske arbeid.

Cathy Naden presenters som  “a performer, deviser and writer. She co-founded Forced Entertainment in 1984 and has collaborated with the company on forty productions spanning theatre, live art, installation art and digital media. She has toured work to theatres, festivals and galleries in Europe, the US, Canada, Australia and South America. She regularly teaches and presents talks on her artistic practice. Cathy recently performed in Jean Racine’s Berenice with TG STAN. She has an MA in Creative Writing and writes fiction and screenplays. She is currently developing a horror feature film.”

Image

Workshop: Dramaturgy of the Performer: ‘Thinking’ from the inside

Screen Shot 2017-09-11 at 21.38.01workshop held by Sodja Lotker and Karmenlara Ely

at METEOR FESTIVAL on 25 and 26 October 2017 (Time TBA)

In HiØ/Norwegian Theatre Academy’s current international artistic research project Blind Spot: Staring down the Void, critique of performative media’s almost exclusive address of the visual senses is expressed as well as the notion of the human subject as a contested central figure in defining modes of perception.

We can think of our whole lives as ‘blind spots’: we can never see our lives from an outside, we can never fully grasp them. We can only see it from inside, continue moving on without knowing it, most often not having a clue what we are really doing.

Dramaturgy of the Performer is the same: it’s a dramaturgy of the insider who does not have the possibility to see things ‘objectively’ from some kind of an auditorium. And this ‘insider’ position has a very different logic:

It’s a dramaturgy of constantly shifting perspective, potential and becoming and not of resolutions and meaning.     

It’s a dramaturgy of thinking while doing, where there is no separation between action and contemplation, where one thinks with one’s whole body.

It’s a dramaturgy that happens through meeting others – people, things, places, bodies… full of accidents and surprises, where there is no fake sense of control and strict planning. Where identity is a fleeting moment of meeting with others.

It’s a dramaturgy where creative and critical are not separate.

It’s a dramaturgy of embracing your blindness and the fleeting character of your own identity.

Further questions raised during the two-day workshop will include art and the everyday, institutions as creators of blind spots and contemporary performative practices as ways to create alternative ways of thinking. This event will happen through a series of practical tasks and discussion sessions with Sodja Lotker and Karmenlara Ely.

The closing discussion Dramaturgy of the Performer: ‘Thinking’ from the inside   will be open to the METEOR festival public, where we will discuss together what it means to identify an artistic practice, and how it might differ from identifying with an artistic discipline or market. This includes, for example – ways of considering practices in terms of actions, habits and tendencies. Some agencies come to mind as life strategies – The collector, the liar, the bandit, the lover, the healer, the soul-eater, the cook, the destroyer…and one can reflect on the Dramaturgy of the Performer as a process of negotiating material/place/space through artistic agency. It is therefore central to the final discussion to take up Composer Sxip Shirey’s phrase “art as a tool for living” when identifying practices both from the inside, and out.

Workshop Spaces: 12 persons

Final Discussion 26 October  Dramaturgy of the Performer ‘Thinking’ from the inside open to public (90 minutes)

 

Image

Invitasjon «Vår grusomme kulturarv» Håøya torsdag 14. september. 

Screen Shot 2017-09-11 at 21.41.59

Vi ønsker å invitere til presentasjon av prosjektet «Vår grusomme kulturarv», en scenografisk dekonstruksjon av nasjonale mytologier, torsdag 14. september klokken 11.00 på Håøya i Oslofjorden. Tidspunktet for avreise med båt fra Drøbak vil bli kunngjort på et senere tidspunkt.

Akademi for scenekunst, Høgskolen i Østfold under ledelse av professor Serge von Arx og B. Kjartan Fønstelien har de siste tre årene arrangert en to ukers workshop for egne og studenter fra andre undervisningsinstitusjoner. Vi har tatt for oss tre sentrale historier knyttet til øya. Senkningen av krysseren Blücher i april 1940, Håøen Sprængstoffabrikk som baserte produksjonen på kvinnelige sexarbeidere på tvangsarbeid i perioden 1915 til 1918 og henrettelsen av seks norske motstandsmenn på øya i november 1941. Alle historier om mennesker som av forskjellige årsaker ikke er blitt en del av den «store» historien om Norge, mennesker som er ekskludert fra våre «nasjonale mytologier».

Den 14. September er nest siste dagen av årets workshop og resultatene av vil bli presentert. I tillegg vil vi presentere tidligere års arbeid og Høgskolens ambisjoner med prosjektet.

Det vil bli servert lunsj under presentasjonen som vil vare til ca. klokken 15.00.

 

Image

Frozen songs.

PREMIERE 7.SEPTEMBER 2017 at Hålogaland Teater/The Arctic Theatre, Tromsø (NO)SEEDS+-+SIGN.+liten

Background:

In 2008, an old dream of the United Nations finally saw the light: on the island of Svalbard, one of the safest and most peaceful places in the world, a large warehouse was built 120 meters insidse a mountain. In the middle of the “permafrost”, a thick layer of soil that never melts, the Global Seed Vault was established. Since its opening eight years ago, 840.000 samples of seeds have been deposited in the Vault.

The seed is a source of life, the beginning of everything, and the Vault (also known as the “Doomsday Vault”) represents the need to protect it at all costs. As long as there are seeds, there is hope; everything that die, could blossom once again. These resting in the depth of a mountain close to the north pole, could one day save the world.

Creative Team:  

ChoreographerIna Christel Johannessen (Zero Visibility Corp)

Multimedia Artists: Feng Jiangzhou and Zhang Lin, Sifenlv New Media (CHN)

Original idea: Inger Buresund, Artistic Director at The Arctic Theatre

Music: Stray Dogs (BE)

Stage design: Kristin Torp/Graa Hverdag AS (NO)

Costumes: Kathrine Tolo /Norsk Kunststoff AS (NO)

Light design: Nico Benz (NO)

Dancers: Line Tørmoen (NO), Valtteri Raekallio (FIN), Daniel Whiley (UK), Fan Luo (CHN).Pia Elton Hammer (NO), Ole Kristian Tangen (NO)

Produced by:

Hålogaland Teater/The Arctic Theatre (NO),Ibsen International, Beijing (CHN), Zero Visibility Corp(NO)

Production Manager: Kirsti Ulvestad, (Zero Visibility Corp)

Co-producers:

Dansens Hus, Oslo, (NO)

La Briqueterie, Paris (FR)

Arts Printing House, Vilnius (LT)

International touring:

Lene Bang, International Relations, Zero Visibility Corp

Touring in China:

Fabrizio Massini, Executive Producer, Ibsen International

Photo and video: Yaniv Cohen

Image

NILS KLIMS REISE TIL UNDERVERDENEN

Screen Shot 2017-09-11 at 21.43.28

Nils Klims reise til underverdenen

Hvem er vi når alt er opp ned?

Nils Klims reise til underverdenen er en helt ny familieforestilling om å være nysgjerrig og å oppdage hvem man er i møte med det ukjente. Forestillingen er basert på Ludvig Holbergs roman Nils Klims underjordiske reise fra 1741. Sammen med Torshovgruppa har regissør Lars Erik Holter bearbeidet historien til en varm og humoristisk familieforestilling både barn og voksne kan kjenne seg igjen i.

På tiårsdagen får Nils drømmegaven av mamma og pappa. Han blir kjempeglad, men når foreldrene insisterer på at lillesøsteren skal låne gaven blir Nils sur og rømmer i sinne opp på rommet sitt. Der skjer det noe utrolig; plutselig begynner Nils å falle, og han faller og faller og faller. Når han endelig lander, har han kommet til en ny verden. Her snakker menneskene et annet språk, oppfører seg annerledes, og

har helt andre regler enn de Nils kjenner fra vår verden.

Nils begir seg ut på en spennende reise hvor han møter mange merkverdige typer. Underveis får han stadig nye utfordringer – som setter Nils kreative evner på prøve, men som også på underlig vis minner ham om det vanlige livet hjemme. Kanskje er ikke det fremmede så ukjent likevel?

For barn fra 6 år og oppover.

Med: Herman Bernhoft, Sigurd Myhre, Håkon Ramstad, Maria Bock og Janne Heltberg.

Regissør: Lars Erik Holter. Scenograf: Mone Rustøy. Kostymedesigner: Kathrine Tolo. Assistent for kostymedesigner: Thalia Steffensen. Lysdesigner: Phillip Bøe Isaksen. Maskør: Terje Rødsjø. Dramaturg: Olav Torbjørn Skare.

Nils Klims reise til underverdenen er en del av Sci-fi på Torshov.

Se intervju med skuespillerne Herman Bernhoft og Håkon Ramstad

http://www.nationaltheatret.no/Nils+Klims+reise+til+underverdenen.b7C_wZfG1C.ips

Image